Integritetspolicy
Så behandlar Edge & Gain dina personuppgifter
Dataskyddsförordningen (även benämnd GDPR)
Dataskyddskyddsförordningen, eller General Data Protection Regulation (GDPR), är en EU-förordning som innehåller ett antal bestämmelser för hur man behandlar personuppgifter. I korthet innebär dataskyddsförordningen att det förutsätts transparens, ställs höga krav på hur verksamheter ska hantera personuppgifter och att du har ett antal rättigheter avseende de personuppgifter som behandlas om dig. Läs mer om dataskyddsförordningen på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats www.imy.se.
Personuppgiftsansvarig, kontaktuppgifter och klagomål
Edge & Gain AB, Box 1148, 501 11 Borås är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Du når oss på telefonnummer +46 (0) 33 120 100. Har du frågor eller synpunkter på vår hantering av personuppgifter kan du även kontakta vårt dataskyddsombud via mejl på dataskyddsombud@finanslaget.se.
Om du är missnöjd med vår behandling av dina personuppgifter kan framföra klagomål hos Integritetsskyddsmyndigheten (www.imy.se).
Behandling av personuppgifter
För oss är din personliga integritet viktig. Vi vill därför informera dig om hur vi behandlar dina personuppgifter när du har kontakt med oss. Oavsett om du är kund, företrädare för ett företag eller leverantör, arbetssökande, önskar erhålla våra nyhetsbrev, eller är någon annan vars personuppgifter vi behandlar ska du känna dig trygg med att vi behandlar dina uppgifter på ett korrekt och säkert sätt.
Insamling av personuppgifter
Huvudsakligen kommer de personuppgifterna vi behandlar från uppgifter du själv lämnar. Det är till exempel för att möjliggöra att du eller det företag du företräder ska kunna bli kund hos oss eller om vi har kontakt med dig via mejl, telefon eller chat. Då kan vi också komma att behöva samla in uppgifter om dig för att vi ska kunna leva upp till olika regelverk, till exempel lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Vi kan också komma att samla in uppgifter från publika eller andra externt tillgängliga källor såsom myndigheter, sanktionslistor, kreditupplysningsföretag och kommersiella informationsleverantörer av uppgifter för att få information t.ex. om du är en person i politiskt utsatt ställning.
Ändamål och laglig grund
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna ingå och fullgöra avtal med dig eller det företag du företräder, för att vidta åtgärder på begäran av dig innan avtal träffas, eller för att kunna ha kontakt med dig i ärenden som avser kundservice. Vi kan även komma att behandla dina personuppgifter för andra legitima ändamål såsom marknadsföring, rekrytering eller riskhantering. När vi behandlar dina personuppgifter för marknadsföring kan du när som helst avregistrera dig från att motta nyhetsbrev eller liknande för marknadsföringsändamål. Information om avregistrering finns i det mejl du får. Alternativt kan du kontakta vår kundtjänst.
De lagliga grunderna för vår behandling av dina personuppgifter är följande.
(i) Samtycke,
(ii) För att kunna fullgöra avtal med dig eller för att kunna vidta åtgärder på begäran av dig innan avtal ingås,
(iii) För att fullgöra rättsliga förpliktelser som åvilar oss, såsom penningtvättskontroll, eller
(iv) För att uppfylla ett berättigat intresse där vi bedömt att det berättigade intresset överväger den registrerades intressen eller grundläggande rättigheter och friheter (intresseavvägning) såsom vid marknadsföring av våra tjänster.
Vi fattar normalt inga automatiserade beslut som innehåller personuppgifter.
Vilka delar vi dina personuppgifter med?
Vi lämnar ut dina personuppgifter i de fall det är nödvändigt för att t.ex. kunna finansiera ett avtal du vill ingå med oss. I sådana fall lämnar vi ut dina personuppgifter till banker eller andra kreditinstitut. Vi kommer även att överföra dina personuppgifter till externa tjänsteleverantörer (såsom IT-leverantörer, rekryteringsfirmor, mejladministratörer eller liknande) som behandlar personuppgifter för vår räkning i enlighet med personuppgiftsbiträdesavtal.
Överföring av personuppgifter till tredje land
Vi och våra leverantörer och samarbetspartners behandlar som huvudregel endast dina personuppgifter inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES föreligger antingen ett beslut från kommissionen om att tredje land säkerställer en adekvat skyddsnivå eller lämpliga skyddsåtgärder som säkerställer att dina rättigheter skyddas, såsom användandet av kommissionens standardavtalsklausuler för överföring av personuppgifter till tredje land.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi sparar dina personuppgifter enligt våra gallringsrutiner som är enligt följande.
Om du endast kontaktar oss för en bedömning av vilken hyresavgift du eller ditt företag kan komma att behöva betala och du inte begär att bli uppringd, raderar vi dina personuppgifter omgående. Om du begär att bli uppringd men det ändå inte blir något avtal, raderar vi dina personuppgifter efter att du meddelat att något sådant inte kommer till stånd.
Beträffande personuppgifter som avser kundförhållande sparar vi dessa under den tid kundförhållandet består och därefter så länge vi har en skyldighet att bevara uppgifter enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism och bokföringslagen.
Om du är leverantör eller kontaktperson hos en leverantör till oss kommer vi att spara dina personuppgifter så länge avtalsförhållandet består och därefter så länge det föreligger en garanti eller vi behöver spara uppgifterna i enlighet med vår skyldighet att bevara uppgifter enligt bokföringslagen.
Dina personuppgifter som avser marknadsföring sparas till dess att du avregistrerar dig från att få våra nyhetsbrev.
Är du jobbsökande kommer dina personuppgifter att sparas under själva rekryteringsprocessen varefter dina personuppgifter raderas såvida du inte samtycker till att vi sparar de under längre tid för t.ex. en kommande rekryteringsprocess.
Dina rättigheter
Nedan följer en beskrivning av de rättigheter du har avseende vår behandling av dina personuppgifter. Dessa rättigheter är inte absoluta och en begäran av utövande av rättigheterna resulterar därför inte alltid i någon åtgärd från oss.
Rätt till registerutdrag: Du har rätt att begära registerutdrag över vilka personuppgifter vi behandlar om dig.
Rätt till rättelse: Du har även rätt att begära att dina uppgifter rättas om det är så att du anser att de inte är korrekta. Om vi upptäcker att någon personuppgift är felaktig eller ofullständig kommer vi självmant att rätta eller komplettera uppgiften.
Rätt till radering: I de delar vi inte behandlar som är nödvändiga för att kunna uppfylla rättsliga förpliktelser kan du ha rätt att få dina personuppgifter raderade.
Rätt till begränsning: I vissa fall kan du kräva att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Genom att begära en begränsning har du, i vart fall under en viss tid, möjlighet att stoppa oss från att använda uppgifterna annat än för att exempelvis försvara rättsliga anspråk. Du kan även hindra oss från att radera uppgifterna, till exempel om du behöver uppgifterna för att kräva skadestånd.
Rätt att göra invändningar: Du har rätt att invända mot vår behandling av personuppgifter som grundar sig på intresseavvägning, exempelvis marknadsföring. Om vi inte kan visa att det finns tvingande, berättigade skäl att fortsätta att behandla uppgifterna måste vi upphöra med behandlingen. I de fall personuppgiftsbehandlingen används för direkt marknadsföring kan du när som helst meddela oss att du inte längre önskar erhålla marknadsföringsmaterial från oss.
Rätt till dataportabilitet: Om vi behandlar personuppgifter om dig för att uppfylla ett avtal har du i vissa fall möjlighet att få ut personuppgifter som rör dig för att använda dessa på annat håll, exempelvis överföra uppgifterna till en annan personuppgiftsansvarig.